לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

הפלה בצבא

אף פעם לא קל להיכנס להיריון לא רצוי ובלתי מתוכנן, על אחת כמה וכמה כשאת חיילת.

אם נקלעת להיריון בלתי רצוי בצבא – חשוב שתביני את האפשרויות העומדות בפנייך ותדעי מהן הזכויות המגיעות לך.

באגודת 'אפרת' אנו מאמינים בזכותך המלאה להחליט על גופך, מתוך גישה למידע אמין בהיבטים הרפואיים והפרקטיים.

כל מה שחשוב לדעת לפני שתחליטי אם לבצע הפלה או לשמור על ההריון – בדף שלפנייך.

חובת הסודיות של צה"ל באשר לחיילות שהרו

בראש ובראשונה, חשוב שתדעי שצה"ל מחויב לסודיות רפואית ולשמירה על פרטיותך לגבי המצב אליו נקלעת.

לפיכך, את לא חייבת לדווח על ההריון למפקד שלך או לאף גורם אחר!

יש לך אפשרות לפנות לאחד משלושה גורמים צבאיים מקצועיים, שמוסמכים לטפל בפניות של חיילות שנכנסו להריון: עובדת סוציאלית פיקודית, יוהל"ם (מערך שבראשו עומדת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר), ומהו"ת (מרכז ארגון ותמיכה שנמצא בצריפין).

הגורמים אליהם תפני בצבא מחויבים לשמור על פרטיותך המלאה, ואסור להם להעביר ללא אישורך מידע, לא למפקדייך ולא לאף גורם אחר, צבאי או אזרחי. 

מה תוכלי לעשות אם את רוצה לשמור על התינוק 

ראשית כל, חשוב להדגיש שלמרות שהגורמים הצבאיים המיועדים לתמוך ולסייע לך עשויים לנסות לעודד אותך לעבור הפלה – מדובר בבחירה שלך, ושלך בלבד. 

מה שעלייך לעשות אם בחרת לשמור על תינוקך, זה לפנות לעובדת סוציאלית פיקודית באזור בו את משרתת (יש שלוש כאלה בארץ), ולהודיע לה על כוונתך.

במידה ואת חיילת בשירות סדיר, העו"סית תפנה אותך לבקו"ם, ותוך שלושה ימים תשוחררי מהמשך השירות, כשבתעודת השחרור שלך לא תופיע הסיבה המפורשת לשחרור המוקדם, ויהיה רק כתוב ששוחררת מסיבות רפואיות. 

במידה ואת קצינה בצבא קבע, את זכאית לקבל חופשת לידה של 15 שבועות, ואין צורך שתשתחררי מצה"ל בשל הריונך.

ומה אם אין לי כסף לפרנס תינוק, וההורים או בן הזוג שלי מתנגדים להריון?

במידה ואת במצוקה כלכלית, חשוב שתדעי שבאגודת 'אפרת' תוכלי לקבל תמיכה שתסייע לך לקיים את עצמך ואת התינוק שייוולד לך. 

אנחנו נוכל לעזור לך גם בתמיכה נפשית, על ידי נשים מנוסות שחוו את מה שאת חווה כעת, ובמידת הצורך גם בעזרתן של פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות מטעמנו, שישמחו לייעץ לך על דרכי התמודדות מול הורייך ו/או בן הזוג. 

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

מה עליי לעשות אם אני רוצה להפיל? 

במידה ואת רוצה לעבור הפלה, את יכולה לפנות לעו"סית הפיקודית, למרכז מהו"ת, מרכז ארגון ותמיכה שנמצא בצריפין, או ליוהל"ם (מערך יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר).

לנשות קבע או קצינות בצבא, קיים מרכז בשם "מצפים" ביחידת יוהל"ם שמטרתו היא להעניק תמיכה, ליווי וסיוע בתחומי הפריון וההיריון. המרכז מפעיל מוקד שירות המספק מידע בנושא זכויות והטבות, ושרות סוציאלי המעניק מענה רגשי ואישי לפי הצורך.

הגורם אליו תפני יקצה לך עובדת סוציאלית שתלווה אותך במהלך ההליכים וההפלה.

את ההפלה תידרשי לעבור דרך הצבא, שגם יממן את ההליך הרפואי עבורך. 

האם ההפלה במסגרת הצבא היא חינמית?

הצבא אמנם מממן את מלוא העלויות הכרוכות בהפלות לחיילות שנכנסות להריון במסגרת שירותן הסדיר, אבל חשוב שתדעי שמחיר ההפלה לא מסתכם בעלותה הכספית.

המחיר הכבד ביותר של הפלה הוא נפשי, ונוגע לרגשות קשים כמו חרטה, דיכאון, חרדה, בושה ואשמה, שעלולים לצוף לאחר הפסקת ההריון. 

דיכאון לאחר הפלה נפוץ הרבה יותר מדיכאון לאחר לידה, ששכיח אף הוא, בגלל צירוף בין שינויים הורמונאליים לבין רגשות מעורבים שנוגעים להחלטה להפסיק את החיים שמתהווים בגופך.

בנוסף, ההפלה כרוכה בסיכונים בריאותיים לא פשוטים, ובסיבוכים שעלולים להתרחש, כמו זיהומים רחמיים, הידבקויות ברחם, ניקוב דפנות הרחם ובעיות רפואיות נוספות.

הקשר בין ביצוע הפלה לבין פגיעה בפוריות לא נחקר מספיק, אבל כיום ידוע ש50% מהנשים שמתקשות להרות ונזקקות לטיפולי פוריות, חוו הפלה אחת או יותר בעברן, וכן שהסיכוי להרות לאחר שלוש הפלות הנו 75% בלבד.

שאלות נפצות

נקלעת להיריון בלתי רצוי, מתוך המצוקה התלבטת וחלף זמן רב, ואת מתלבטת מה לעשות עכשיו? 

יש לך שאלות בנוגע להכרעה בין שמירה על ההריון לבין ביצוע הפלה? 

אנחנו כאן ב'אגודת אפרת' בשבילך! 

אנו מזמינים אותך ליצור עמנו קשר בכל שאלה אישית, ולהיעזר בצוותים שלנו, שכוללים נשים מנוסות שעברו דרך מה שאת עוברת עכשיו, רופאים, פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות. 

הנה מספר שאלות נפוצות שנשים המצויות בהיריון לא רצוי בצבא מרבות לשאול:

האמת היא, שאין על שאלה זו תשובה ברורה וודאית, כי הנושא לא נחקר מספיק. עם זאת, מנתוני משרד הבריאות עולה כי 1.5%-7.5% מההפלות באמצעות כדורים כרוכות בסיבוכים, 5%-50% מהגרידות בשליש השני להריון מסתבכות ומצריכות גרידה חוזרת, זיהומים רחמיים מתרחשים ב- 2%-3% מההפלות בשליש השני להריון, וקרע ברחם ב- 0.5% מהנשים. ראוי גם לציין, על פי מחקרים מדעיים, 50% מהנשים שמתקשות להרות ונזקקות לטיפולי פוריות, חוו הפלה אחת או יותר בעברן, וכן שהסיכוי להרות לאחר שלוש הפלות הנו 75% בלבד.

אם את חיילת בשירות סדיר, על מנת לשמור על התינוק יהיה עלייך להשתחרר מצה"ל, במרבית המקרים. עם זאת, עומדת בפנייך גם אפשרות לפנות למרכז מהו"ת, ולהגיש בקשה להתנדב בצה"ל, למרות שבשל הריונך מגיע לך פטור מהשירות הצבאי. מרכז מהו"ת מוסמכים להחליט אם לקבל את בקשתך או לדחות אותה. לעומת זאת, במידה ואת חתומה כאשת קבע, מגיעה לך באופן אוטומטי חופשת לידה של 15 שבועות בתשלום שכר ועוד 12 שבועות ללא תשלום, בתומה תוכלי לחזור לשרת.

ממש לא! עובדות סוציאליות פיקודיות, רופאים, צוותים של גופי יוהל"ם ומהו"ת שמטפלים בפניות כמו שלך מחויבים כולם לסודיות רפואית, ואסור להם בשום אופן להעביר מידע עלייך לאף גורם אחר ללא אישורך.

לא. כחיילת יש לך אפשרות לעבור הפלה רק דרך הצבא, במוסד הרפואי אליו יפנה אותך צה"ל.

את יכולה לשמור על ההיריון, ולהיות לאם, במסגרת הגשת בקשה מיוחדת להמשך שירות צבאי לקחנ"ר (קצינת חיל נשים ראשית), או תוך שחרור מצה"ל. לאחר הלידה, תוכלי לבחור לשמור על התינוק ולהיות לאם, או להחליט למסור אותו לאימוץ, ולשמח זוג חשוך ילדים. חשוב שתדעי גם שעומדת בפנייך האפשרות לקבל תמיכה נפשית ואוזן קשבת, תמיכה כלכלית במהלך ההריון ולתקופה שלאחר הלידה, ובמקרה הצורך גם חוות דעת רפואית שנייה מאגודת 'אפרת'. אנחנו כאן בשבילך!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן