לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

פחד מלידה (טוקופוביה): טיפים ועצות להתמודדות

פחד מלידה (טוקופוביה): טיפים ועצות להתמודדות

בחברה שלנו שמקדשת את תהליך הלידה ואת חווית ההיריון, מעטים מודעים לתופעת הטוקופוביה – פחד מלידה. מדובר בתופעה טבעית שחוות נשים רבות, במסגרתה הן חוששות מתהליך ההיריון או הלידה ולעיתים אף נמנעות לחלוטין מכניסה להיריון או בוחרות בפתרונות קיצוניים כמו הפלה מלאכותית. אולם חשוב לזכור שפחד מלידה היא בעיה נפוצה שאפשר להתגבר עליה ואסור לתת לה לפגוע בשגרת החיים.

ניתן לחלק את הטוקופוביה לשני סוגים: פחד שמתמקד בחוויית הלידה עצמה ופחד כללי מההיריון – שעשוי להתמקד בחשש מפגיעה בעובר, בחשש מהשינויים שעובר גופה של האישה ההרה או מחששות כלליים יותר לגבי חווית ההורות.

כיצד אנחנו יכולים לזהות פחד מלידה – ולהבדיל בינו לבין חששות רגילים ושגרתיים שחווה כמעט כל אישה? אחד הסימנים הברורים ביותר לכך הוא מקרים שבהם הפחד מהיריון מכתיב את ההחלטות שלנו. כך במקרים של הימנעות מכניסה להיריון, של התעקשות על ניתוח קיסרי או אפילו מחשבות על הפלה מלאכותית.

במקרים מסוימים, פחד מלידה יהיה מלווה בהתקפי חרדה, דיכאון או תחושה של חוסר אונים.

כאשר אנחנו פונות להתמודד עם פחד מלידה, חשוב לזכור עצה אחת חשובה: לדבר על זה. נשים רבות עלולות לחוות רגשות של בושה או מבוכה סביב הפחדים שלהן, אבל פחד מלידה היא תופעה נפוצה – ונשים רבות עברו אותה והצליחו להתגבר אליה בדרך להקמת משפחה. חשוב גם להבין את הפחד. האם אנחנו חוששות בעקבות חווית לידה שלילית שראינו אצל חברה או קרובת משפחה? האם מדובר בהתגלמות ספציפי של פחד כללי מהליכים רפואיים? האם ההורות היא זו שמפחידה אותנו?

ניתן לשקול גם לפנות לגורם מקצועי. הגורם הזה יכול להיות פסיכולוגית, מיילדת שמתמחה בחרדות לפני לידה או הצוות של עמותת אפרת. גורמים כאלה יכולים לתווך לנו את הידע המקצועי בנושא ואת הניסיון שלהם באינספור לידות והריונות – ולהראות לנו שהרבה מהתרחישים שמהן אנו פוחדות לא באמת מסוכנים כמו שזה נראה לנו.

לחילופין, אפשר לבחור לדבר עם קרובי משפחה כמו אמא, דודה או סבתא – או אפילו עם בן הזוג. הדבר החשוב ביותר הוא לא לשאת את הפחד לבדנו – ולא לחשוש מבושה או ממבוכה. במקרים מסוימים נגלה שאפילו אמא שלנו חוותה פחד כזה לפני שהיא הביאה אותנו לעולם.

עצה נוספת היא ללמוד. אנחנו יכולים ללמוד יותר על ההיריון בשורה ארוכה של דרכים. ניתן לקרוא מאמרים ומדריכים באינטרנט או בספרי לימוד, ניתן לפנות לרופא או רופאה שמומחים בתחום הזה – או אפילו לתאם מראש סיור במחלקת יולדות. ככל שנדע יותר על תהליך ההיריון ונלמד יותר על הלידה – ככה נחשוש מהם פחות. אנחנו נוטות לחשוש יותר מהלא-מוכר – ולחיות בשלום עם מה שאנחנו מכירות היטב.

דרך טובה ללמוד על תהליך הלידה היא להצטרף לקורס הכנה ללידה. קורס כזה מכסה נושאים רבים שקשורים לתהליך ההיריון, ללידה ואף להורות המוקדמת. בארץ, קורסי הכנה ללידה מועברים על ידי נשות מקצוע בעלות הסמכה וניסיון בתחום – כך שהן יכולות להיות כתובת מקצועית לשאלות ולחששות שלנו.

לסיכום, פחד מלידה הוא לא דבר נדיר בכלל. מדובר בתופעה נפוצה שנשים רבות חוות לפני ההיריון או במהלכו – ואין שום סיבה להתבייש בה או להסתיר אותה. הצעד הראשון בדבר להתמודדות עם הפחד היא לשתף את התחושות שלנו עם גורמים שבהם אנחנו בוטחות – בין אם מדובר במשפחה, בבן הזוג או באנשי מקצוע. התמודדות נכונה עם פחד מלידה יכולה לעזור לנו להתגבר עליו ולצאת בבטחה למסע המופלא של הקמת המשפחה שלנו.

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן