לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

חומצה פולית: לא רק לנשים בהיריון

חומצה פולית: לא רק לנשים בהיריון

כיום כבר ברור שחומצה פולית היא אחד מתוספי התזונה החשובים ביותר לנשים בהיריון – ומרבית הנשים ההריוניות נשמעות להמלצה של משרד הבריאות ליטול את התוסף באופן קבוע. אולם מעטות יודעות שצריכת חומצה פולית לא מתאימה רק לנשים בהיריון – ולמעשה יכולה לסייע לכל אישה ולכל אדם.

ראשית כל עלינו להבין מהי חומצה פולית. מדובר בוויטמין מקבוצת ויטמיני B – וליתר דיוק ויטמין B9. החומצה הפולית מסייעת לבניית אבני הבניין הבסיסיות של גופנו – בהן חלבונים שונים, תאי דם ואף סלילי ה-DNA.

מחסור בחומצה פולית יתבטא בעייפות, קוצר נשימה, כאבי ראש, סחרחורות, חוסר תיאבון ונפיחות בלשון. ניתן לאתר מחסור מסוג זה בקלות – באמצעות בדיקת דם תקופתית ורגילה. התסמינים של מחסור בחומצה פולית עלולים להישמע מאיימים – אך חשוב להבין שניתן לטפל במחסור בקלות באמצעות שינויים תזונתיים (צריכה מוגברת של מזונות עשירים בחומצה פולית) או אף נטילת תוסף תזונה שאותו ניתן להשיג בכל בית מרקחת.

אילו מזונות עשירים בחומצה פולית?

  • אבוקדו: לאבוקדו יתרונות בריאותיים ותזונתיים רבים, בהם גם שיעור גבוה יחסית של חומצה פולית – כאשר אבוקדו אחד מכיל כ-160 מק"ג של חומצה פולית.
  • בננות: בכל בננה ניתן למצוא כ-25 מק"ג חומצה פולית.
  • אספרגוס: בכוס אחת של אספרגוס ניתן למצוא לא פחות מ-262 מק"ג של חומצה פולית.
  • ברוקולי: כוס אחת של ברוקולי כוללת 57 מק"ג חומצה פולית.
  • פירות הדר: בין היתר, לימונים, תפוזים וקלמנטינות.
  • כרוב ניצנים: מעבר לחומצה פולית, כרוב ניצנים עשיר גם בוויטמין C, ויטמין A, ויטמין K ואשלגן.

בנוסף, אגוזים, קטניות וזרעים מסוגים שונים כוללים שיעור גבוה של חומצה פולית – בהם למשל זרעי פשתן, אגוזי מלך, שעועית, אפונה ועדשים.

השפעות החומצה הפולית על ההיריון?

כאמור, החשיבות העיקרית של החומצה הפולית לבריאותנו היא במהלך תקופת ההיריון. חומצה פולית משחקת תפקיד מפתח בהתפתחות העובר ואיבריו הפנימיים. מחסור בחומצה פולית עלול להוביל להתפתחות של מומים במוח, בעמוד השדרה, בלב או במערכת העיכול. מחקרים רפואיים מצביעים גם על קשר בין מחסור בחומצה פולית במהלך ההיריון לבין תמותת עוברים.

כאמור, קל מאוד לטפל במחסור בחומצה פולית. במהלך תקופת ההיריון, ההמלצה של משרד הבריאות היא ליטול תוסף תזונה של חומצה פולית – על מנת לוודא שלא מתקיים מחסור בגופנו. למעשה, במשרד הבריאות טוענים שמומלץ לכל אישה בגיל הפוריות לצרוך חומצה פולית – כדי להיות ערוכה גם למקרים של היריון בלתי מתוכנן.

החשיבות של צריכת חומצה פולית במהלך ההיריון ניכרת בעיקר בשלושת החודשים הראשונים של ההיריון. חשוב להקפיד לצרוך תוספי תזונה של חומצה פולית לאורך כל התקופה – אולם בשליש ההיריון הראשון הצורך הזה הוא קריטי ביותר. הסיבה לכך היא שבתקופה זו של ההיריון מתפתחים איברים הפנימיים של העובר ומערכות הגוף הבסיסיות שלו.

סיכום

חומצה פולית היא אחד מחומרי הגלם החשובים ביותר בגופנו – והיא חשובה כפליים במהלך תקופת ההיריון. קל לטפל במחסור בחומצה פולית – זאת באמצעות שינויים תזונתיים או צריכת תוספי תזונה. גם נשים שאינן בהיריון יכולות ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של צריכה קבועה של חומצה פולית – שמשפרת את הבריאות ואת איכות החיים בצורה ניכרת.


*התוכן במאמר לא מהווה המלצה רפואית מכל סוג שהוא. בכל מקרה של שאלות רפואיות או הופעת תסמינים – יש להיוועץ ברופא מוסמך

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן